Reklamcılık, geleneksel anlamda onlarca yıldır kendine alan bulmaya devam eden bir sektördür. Rekabetin olduğu tüm süreçlerde reklam faaliyetleri belirleyici olmayı başarmıştır. Bu anlamda ilkel düzeyde bile olsa reklamcılığın tarihi sanılanın aksine oldukça eski dönemlere kadar uzanır. Reklamcılık zaman içerisinde değişen dinamiklere uyum sağlamış ve kabuk değiştirmiştir.
Günümüzde reklamcılık faaliyetleri genel olarak klasik anlamdaki reklam ajansları ya da dijital reklam ajansları üzerinden ilerlemektedir. Reklamcılık aslında oldukça eski bir sektör olsa da bu alana dair ciddi bir bilgi kirliliği söz konusudur. Bugün reklamcılığın pratik anlamda sahası genişlemiş ve sınırlar ortadan kalkmıştır. Reklam materyalleri üreten işletmeler ya da matbaalar dahi bugün ajans olma niteliğini bünyelerinde taşırlar. Oysa gerçek anlamda reklam ajansları, yalnızca baskı ya da üretim malzemeleri ile ilişkilendirilemez.
Reklam ajanslarının hizmet alanı oldukça geniştir. Özellikle de günümüzde dijitalleşmenin ön plana çıkmasından sonra bu kapsam daha da genişlemiştir. Reklam ajanslarında ana amaç, bir oluşumun ya da markanın görünürlüğünü artırmaya odaklı çalışmalara aracı olmaktır. Reklam süreçleri; satış öncesi araştırmaları, satış stratejilerini, ürün ve hizmet politikalarını ya da sonuçların raporlanmasını içerebilir.
Reklamcılık görsel ve işitsel düzeyde gerçekleştirilebilir. Önemli olan ana hedef kitle ile ürün ya da hizmetin doğru bir doğrultuda buluşmasıdır. Ulusal ve yerel reklam ajansları arasında potansiyel açıdan bariz farklılıklar söz konusudur. Bu farkları kesin bir biçimde yaratıcılık kriteri için ortaya koymak mümkün değildir ancak en azından prodüksiyon açısından büyük çaplı ajanslar avantaja sahiptir. Ulusal ve büyük çaplı reklam ajansları, organizasyon becerisi ve yapım desteği açısından işletmelere kolaylık sağlar. Tabii bu noktada altı çizilmesi gereken nokta, ajansların mutlak suretle aynı tarz işleri yapmamalarıdır.
Şirketler, yürütecekleri kampanyanın içeriğine ve büyüklüğüne bağlı olarak en uygun ajanslarla çalışmak ister. Bu anlamda bazı ajansların tüm reklam faaliyetlerine yanıt vermesi olanaksızdır. Büyük bir işletmenin tanıtımını etkili bir şekilde yapmak adına teknik olanaklar ve bütçe gereklidir. Ufak bütçeli reklam ajanslarının bu tip büyük hacimli işlerde yetersiz kalacağı ortadadır. Bu nedenle yapacağınız reklam faaliyeti ile örtüşen niteliklere sahip ajanslara yönelmeniz size önemli bir değer katacaktır.
Reklam ajanslarının ürün ve hizmet tanıtımlarını etkili bir şekilde yürütebilmesi için hedef kitle analizi, rekabet analizi, sektör analizi ve kurum analizi yapmaları gerekir. Bu noktada araştırma firmalarının raporlarından anketlere dek pek çok veriden yararlanılır. Elde edilen verilen son tahlilde tasarım takımına ulaşır. Ajansın stratejik planlamalarında tasarım ekipleri büyük ölçüde belirleyicidir. Kreatif yetenekleri olan bu dinamik ekip, reklamın malzemesine göre logo, slogan ya da metin hazırlarlar. Görsel tasarımdan sorumlu olan kişiler, hedef kitleye yönelik olarak gerçekleştiren kampanyada ilgi uyandıran detaylara dikkat ederler.
Günümüzde tabela şirketleri, matbaalar, dijital baskı firmaları da bu sürecin bir parçası haline gelmiştir. Fakat gerçek anlamda profesyonel bir reklam ajansı; pazarlama ve iletişim noktasında müşterilere tavsiyelerde bulunur. Reklam faaliyetlerinin; sinemadan televizyona radyodan dijital platformlara kadar birçok farklı mecrada kendine yer bulmasını sağlar. Ayrıca reklamı yayınlayacak olan medya kuruluşları ile müşteri adına gerekli görüşmeleri ve pazarlığı da sağlayabilir. Günümüzde en başarılı ve aktif reklam ajansları çoğunlukla İstanbul’dadır. Medya ve iletişim sektörünün kalbinin İstanbul’da atması, bu doğal sonucu ortaya çıkarmıştır.
Reklam ajansları çalışan kadrosunu seçerken çok titiz davranmalıdır. Yetenekli yazarlar, iletişimciler, grafikerler ya da yönetmenler, bu sektörde ajansların kalitesini tek başlarına ciddi ölçüde yükseltebilir. Reklamcılık; göstergebilim başta olmak üzere birçok disiplinden ayrı ayrı yararlanabilir. İyi bir reklam ajansında genel olarak; fotoğraf çekimi, web tasarımı, SEO, içerik pazarlaması, sosyal medya yönetimi, video prodüksiyon ve reklam yönetimi gibi alanlarda hizmet sunmaktadır. Bu tip ajanslar her şeyden önce müşteri memnuniyetine odaklanmak zorundadır.
Burada asıl mühim olan, ilgili firmayı (müşteriyi) doğru bir reklam çalışmasıyla bir adım öteye taşımak ve hedef kitle ile daha hızlı bir şekilde buluşmasını sağlamaktır. Art direktörler, tasarım uzmanları, metin yazarları, reklam planlayıcıları veya koordinasyondan sorumlu kişiler, bu motivasyonla ajansı temsil ederler. Ajans, reklam kampanyası boyunca reklam bütçesini şeffaf bir şekilde müşteriye bildirmek zorundadır. Reklam bütçesinin doğru bir şekilde kullanılması, ajansın sorumluluğu içinde değerlendirilir.
Markanızın kurumsal değerini artıracak yaratıcı reklam çalışmaları için Bigrafik ekibinden destek alabilirsiniz.